کد مطلب:315872 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:172

چرا همه وقت کرامت رخ نمی دهد؟
این سؤالی است كه در ذهن می آید، می بینیم كه افراد زیاد به ولی ای از اولیاءالله توسل پیدا می كنند اما حاجت آنان برآورده نمی شود، شاید نسبت كسانی كه حاجت آنان در اثر توسل برآورده می شود با كسانی كه حاجت آنها برآورده نمی شود، دو درصد باشد این تفاوت چیست و دلیل آن چه می باشد؟



[ صفحه 194]



واقع مطلب برای ما روشن نیست اما می توان گفت: خدای حكیم علی الاطلاق و قادر مطلق این چنین مقدر و مقرر فرموده كه در دنیا هر رویدادی منشأی داشته باشد كه مردم از آن آگاه باشند از باب مثال عبور از یك دریا بایستی به وسیله ی كشتی صورت بگیرد، پیمودن فرسنگ ها راه احتیاج به یك وسیله سواری دارد، كار آتش سوزاندن و آب خاموش نمودن است.

هر چیزی وسایل و ابزاری دارد كه در دسترس مردم است و بدون آن وسایل امكان تحقق نیازها نیست اما نه به گونه ی علت و معلول كه فلاسفه می گویند و كار به جایی منتهی شود كه از قدرت خدا خارج گردد، در عین حالی كه وسیله قرار داده شده قدرت ازلی و ابدی خداست كه همه رویدادها به آن بستگی دارد، اگر مشیتش قرار بگیرد آتش سوزان گلستان می شود، انسان ناتوان روی آب اقیانوس راه می رود هزار فرسنگ راه را در یك چشم به هم زدن می پیماید همه چیز تحت قدرت كامله اوست.

بنابراین بایستی برای رفع نیاز و احتیاج به آن وسایل روی آورد ولی گاهی جهت مصلحتی این قانون شكسته می گردد و كمك گرفتن از وسایل و ابزار كنار می رود كه این معنای معجزه و كرامت است.

بنای خدا بر این است كه كسی كه از دنیا به عالم برزخ منتقل شد دستش از دنیا و تصرف در آن كوتاه گردد و نتواند كاری را انجام دهد ولی راه بسته نیست و از خدا سلب قدرت نمی شود، بلكه روی مصلحت اولیای خدا و مقربان به درگاه به اذن خدا در عالم برزخ بر این دنیا ناظرند و در آن تصرف می نمایند یا به نحو وسیله و ارتباط و یا به نحو فاعل و انجام دهنده، مریض را شفا می دهند نابینا را بینا و بینا را نابینا، فقیر را غنی و غنی را فقیر می نمایند، تا تقدیر الهی و مشیتش بر چه باشد.

بعد از روشن شدن این مطلب عرض می كنم: یكی از كسانی كه بعد از درگذشت از این عالم خاكی بر جهان هستی نظارت دارد و در آن تصرف می نماید یا به نحو وسیله و یا به نحو انجام دهنده باب الحوایج حضرت اباالفضل العباس علیه السلام است معجزات و



[ صفحه 195]



كرامات آن حضرت آن قدر فراوان است كه قابل شماره نیست و در این مورد ده ها جلد كتاب لازم است و قابل انكار نیست، بعضی از نویسندگان به ذكر كرامات و معجزات وی پرداخته اند و حق مطلب را تا حدی ادا كرده اند، حقیر نیز برای تبرك و تیمن چند كرامت از كرامت های آن حضرت را ذكر می نمایم: